- 22 grudnia
- podpisanie umowy między Fiatem i Motoimportem o licencji na produkcję
modelu 125p (nazwanym roboczo "13/15"). Przy szampanie: z lewej
dyrektor POLMO Tadeusz Wrzaszczyk, z prawej dyrektor Fiat Auto Armando
Fiorelli (organizator produkcji Fiata w Polsce w okresie
międzywojennym):
Jest to wersja przedprodukcyjna. Dach pochodzi z modelu 124 (ostatecznie znalazły się tam wloty powietrza jak w modelu 125), dekle z modelu 125 (w seryjnej produkcji montowano wzór z 1300/1500, moim zdaniem dużo ładniejszy), klosze kierunkowskazów są białe (jak w 125) oraz brak znaczka "licencja fiat".
- nawiązanie współpracy kooperacyjnej z ZSRR (Łada)
- rusza produkcja Fiata 125 we Włoszech. Twórcą nadwozia wszechczasów był Dante Giacosa, człowiek, który stworzył wszystkie fiaty, których sukcesy w latach 50. i 60. trzymają tę markę do dziś. A były to między innymi: 500, 600 i Multipla, 128, 1300/1500, 2100, 2300, 126 i 127.
- 28 listopada - pierwszy fiat 125p 1300 (60KM). Była to największa inwestycja pięciolecia 1965-1970, koszt wyniósł 2,76 mld zł i 32,45 mln dolarów.
- marzec - pierwsze fiaty trafiają na rynek
- eksport do NRD, Węgier, Czechosłowacji, montaż Zastawy 125pZ w Jugosławii. Z zakładami Crvena Zastava łączyła FSO wieloletnia umowa kooperacyjna, w ramach której dostarczano sobie podzespoły i całe samochody
- 20 maja - tysięczny fiat:
- październik - szersze boczne wloty powietrza:
- 29 października - pięciotysięczny polski fiat 125p
- Fiat 125p z silnikiem 1500 (70KM)
- W
tym roku pojawiają się na tylnej szybie naklejki "HAMULCE TARCZOWE ZE
WSPOMAGANIEM". Nie wiem, jak długo je stosowano, ale raczej nie dłużej
niż rok.
- eksport do Austrii, Holandii, Finlandii, Francji, Libanu
- 1 października - produkcja 125p w systemie dwuzmianowym
- 15 października - pięćdziesięciotysięczny samochód
- podróż
po zmianach we wnętrzu zaczynamy tutaj, kwiecień 1971. Teoretycznie w
produkcji było osiem kolorów tapicerki i kilka kolorów wykładziny. W
praktyce nie spotyka się wszystkich:
- na MTP kombi, prototyp pick-up, wersje eksportowe RFN, Francja:
- czerwiec - prototyp samochodu sportowego autorstwa Zbigniewa Wattsona:
- wrzesień
- pierwsze samochody z dźwignią zmiany biegów w podłodze, zaślepka w
kolumnie kierownicy, półka na tunelu, przez pewien czas wyłożona
drewnianą okleiną. Starszy typ (biegi w kierownicy) produkowany
równolegle do czerwca 1972 roku:
- styczeń - pierwsze miejsce w Rallye Monte Carlo w klasie 1600
- złoty medal w Rajdzie Olimpijskim
- październik - półmilionowy samochód z FSO (fiat 125p)
- prototypy pick-up
- eksport w systemie CKD: Malezja, Irlandia, Cypr
- dwie nowe tapicerki foteli łączące tkaninę skóropodobną i sukno. Kolory: czarno-szary i brązowy.
- Fiat 125p z odsuwanym dachem. Opcja ta zniknęła gdzieś przed 1975 rokiem
- dwuobwodowy układ hamulcowy
- makieta zmodernizowanego nadwozia (dzięki Bogu pozostało makietą, wyglądało to jak połączenie Łady z Wołgą a nie jak duży fiat)
- montownia w Kolumbii i Egipcie
- sanitarka autorstwa Mariana Koraba, pick-up (400kg) autorstwa Jana Politowskiego i Czesława Piechura
- ok. maja - MR73 - klamki kasetowe, krata wlotu powietrza z plastiku, lusterko wewnętrzne bezpieczne. W części produkcji pojawiają się długie podłokietniki przednie, ale krótkie spotykane są nawet w egzemplarzach z połowy 1974 roku: Nie warto jednak być bezkrytycznym wobec zależności między klamkami i przednią kratą:
- czerwiec - na MTP wersja angielska z nową deską rozdzielczą MR75:
- od 15 do 30 czerwca - pobicie trzech rekordów świata:
- druga połowa roku - nowa łamana kolumna kierownicza, koło kierownicy bez ringu, stacyjka po prawej stronie:
- Polski
Fiat 125p Finn Special, rok 1973, pojemność 1500, felgi GB, lusterka
Vitaloni, jasne pasy dla ciemnych lakierów, ciemne pasy dla jasnych,
obrotomierz, skórzana kierownica, halogeny Hella:
- ponad 100 tys. aut rocznie
- styczeń - MR74 - elektryczny spriskiwacz szyby, czarna deska rozdzielcza, prędkościomierz wyskalowany do 180km/h:
- luty - w wyniku połączenia Działu Głównego Konstruktora i Ośrodka Sportu Samochodowego powstaje Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych z siedzibą w warszawskiej Falenicy. To tam rodziły sie sportowe wersje fiatów i projekty wersji i zmian.
- wersja
luksusowa za dolary wyposażona m.in. w 3-rzędową nagrzewnicę, ogrzewaną
szybę tylną, importowane opony, halogeny i metalizowany lakier (kolory:
zółto-brazowy, wiśniowy lub niebieski). Zdjęcie poniżej przedstawia
włącznik tylnej szyby ogrzewanej i żółto-brązowy samochód z 1972 roku:
- na MTP wersja szwedzka z wycieraczkami na reflektorach i spryskiwaczami w kłach zderzaków:
- maj - wystawa "Warszawa XXX" a na niej prototyp kabrioletu i coupe. Kabriolet, wykorzystujący na przykład tylne lampy od Łady, został zaprojektowany przez Stanisława Więcławskiego. Budowanie coupe z silnikiem od zastawy prowadził zesp; Mirosława Górskiego: nadwozie autorstwa Zbigniewa Wattsona. Konstrukcją zajął się Sławomir Murawski:
- 20 maja - trzystutysięczny duży fiat
- Akropolis
i Monte Carlo,w których czarny pasek z boku miał 60mm, obwódka 5mm. W
środku obrotomierz i sportowa kierownica. Zawieszenie obniżone,felgi
aluminiowe (najczęściej włoskie model GB, widoczne na zdjęciach) o
rozmiarze 6J13 z ogumieniem 185/70R13. Silnik od 132p: MC - 1600 98KM,
Akropolis - 1800 105KM. Każdy egzemplarz przygotowywano osobno, więc
mogą się one różnić modelem felg, lusterek. Folder reklamowy z
dokładnymi danymi technicznymi w dziale PROSPEKTY.
Powstawały również MR-y 75 w wersji MC i Akropolis. Oprócz tradycyjnych
ciemnogranatowych pasów po bokach auto miało dach w tym samym kolorze.
Wersja Acropolis kosztowała 3600 dolarów, Monte Carlo powinno być o
około 200 dolarów tańsze. Przypominam, że zwykły duży fiat kosztował w
tym czasie 2000 dolarów a fiat 132 3000 dolarów.
- jamniki (7 kabrioletów i około 70 limuzyn) opracowane przez Zbigniewa Wattsona, Stanisława Łukaszewicza i Czesława Piechura. Limuzyny powstawały także w 1975, 1976 i 1977 roku:
- 22 lipca - kabriolet z Gierkiem, Jaroszewiczem i Wrzaszczykiem na pokładzie jako pierwszy przejeżdża Trasę Łazienkowską w Warszawie:
- montownia w Tajlandii i Indonezji
- 16 marca
- rozpoczyna się produkcja MR75 - największe wydarzenie w historii
zmian Fiata 125p. Od listopada 1974 w ramach serii szkoleniowej wykonano
około 500 nadwozi MR75, głównie w wersjach angielskiej i francuskiej,
równolegle produkowano MR74.
- nowe wersje sportowe
- francuska wersja eksportowa Polski Fiat 125pX (wzmocniony silnik)
- czerwiec - produkcja seryjna pick-up:
- druga połowa roku - nowy pas przedni - dodatkowe dwa wloty powietrza:
- listopad
- wprowadzenie wycieraczki tylnej ze spryskiwaczem w kombi, początkowo
tylko w wersjach skandynawskich, do karetek wycieraczka trafiła na
początku lat 80.
- Na
początku roku 1976 oferta FSO wzbogaciła się o usportowioną wersję
Fiata - model 125p 1500 Sport sprzedawany oczywiście w eksporcie
wewnętrznym. Najważniejsze cechy:
- silnik 115 C.076/56 z polerowaną pokrywą zaworów i kadłubem w żółtym kolorze. Moc - 82KM przy 5200obr./min.
- świece Champion, opony Dunlop 175SRx13, olej Castrol GTX
- gaźnik WEBER 34 DCHD - 19
- felgi z lekkiego stopu 5,5J , model Grand Prix, na kapslu na czerwonym tle napis POLSKI FIAT; sportowa kierownica z takim samym znaczkiem; lusterka na błotnikach, halogeny.
Taką właśnie wersją w kolorze sahara L58 jeździł redaktor Maj w serialu "Życie na gorąco". Folder reklamowy w dziale PROSPEKTY - Wyścigowy Polski Fiat 125p GTI z 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1840ccm i mocy 145kW (Fiat 124 Abarth),z pięciostopniową skrzynią biegów. Tarcze hamulcowe były wentylowane, obniżono zawieszenie i dokonano modyfikacji nadwozia. Przy masie 850 kg auto rozwijało prędkość maksymalną 210-240 km/h. Koła z oponami 235/60R13. Wyglądał moim zdaniem bardzo dobrze.
- luty - 500 000 fiatów 125p. Przy młotku sam Gianni Agnelli:
- maj - MR76 - usunięcie podłokietnika tylnej kanapy i obrotowych szybek bocznych. Nową konstrukcję tylnego oparcia, w sumie zubożenia, argumentowano oszczędnościami: 0,325 kg drutu na samochód, 0,8 kg blachy, 0,4 m2 skaju i 0,2 kg pianki poliuretanowej; oraz wygodą dla środkowego pasażera. Zlikwidowanie fletnerki motywowano łatwością, z jaką dzieki niej można się było włamać do samochodu (co jest prawdą). Nowy hamulec ręczny i serwo hamulcowe, w ofercie pojawia się polski, "kwadratrowy" tylny most
- maj - wersja z silnikiem 82KM otrzymuje oznaczenie 'Special':
- 8 listopada - milionowy samochód z FSO (brązowy fiat):
- grudzień - nowy wzór przycisku klaksonu:
- W
1977 roku Włodzimierz Soporek, Jacek Bartoś, Lech Walaszek
skonstruowali fiata 125p z sześciocylindrowym silnikiem widlastym z
fiata 130, którego rozbił kierowca Jerzego Bieleckiego, dyrektora FSO.
Przy pojemności 3238 ccm osiągano 125kW. Zmodernizowano też wersję GTI
sprzed roku, dając nowe zawieszenie Uniball, obniżając i poprawiając
stateczność. Zastosowano nowe malowanie nadwozia,charakterystyczne dla
sportowych 125p z lat 1977-1978. Oba te potwory poniżej
- styczeń - nowy przedni znak fabryczny zawierający nowe logo FSO autorstwa Zbigniewa Wattsona, zwiększony prześwit:
- wersja luksusowa wyposażona w prostokątne reflektory produkcji NRD, halogeny zelmot. Wersja powstawała w latach 1977-1978. Tutaj na MTP:
- ok. września
- delikatna zmiana w tapicerce siedzeń, mniej przeszyć wzdłuż siedzisk
i oparć np. na fotelach przednich 6 zamiast 8. Znaczek przedni w
czarnej plastikowej ramce:
- prototypy: ogar1500, pick-up campingowy, (1976-1978) berlina i pick-up w wersji amerykańskiej.
Amerykański projekt prowadził Mirosław Górski. Trzeba było dużo zmieniać ze względu na restrykcyjne już wtedy normy bezpieczeństwa w Stanach Zjednoczonych. Niestety, ani prototypów ani nawet zdjęć nikt dzisiaj nie uświadzczy.
Ogar: nadwozie z laminatu autorstwa Cezarego Nawrota, podzespoły Fiata 125p i 132, nadwozie projektował zespół Jana Politowskiego:
- Wariacja
w jednym egzemplarzu - GTJ z silnikiem 2.0 o mocy 112KM. Na ostatniej
fotografii wersja ze zderzakiem przednim i lusterkami.
- ok. połowy roku - nowy węższy układ znaczków na tylnym pasie przystosowany do nowych tablic rejestracyjnych.
- wrzesień
- koło kierownicy z Poloneza, usunięcie oświetlenia komory silnika,
usunięcie zamka z tylnej klapy na rzecz dźwigienki obok siedzenia
kierowcy:
- prototyp karawanu z napędem elektrycznym
- sierpień - odblaski zamiast lampek w drzwiach, brak kieszeni w drzwiach przednich, nowy pas przedni (brak szczebelków).
- prototypy samochodu 4x4 (wykorzystano elementy Łady Niwa):
- pick-up 550kg
- karawan na wydłużonym kombi
- kwiecień
- czarne wywietrzniki w tylnych słupkach, czarne plastikowe listwy
progowe wewnętrzne, zmiana metalizowanych spryskiwaczy przedniej szyby
na czarne:
- październik
- w eksporcie wewnętrznym pojawia się zamiast dopłat za wyposażenie
dodatkowe przy odbiorze, wcześniejszy wybór spośród trzech wersji
wyposażenia: popularnej (krótkie podłokietniki, brak zapalniczki,
brak kołpaków kół, brak półki po lewej stronie pod tablicą rozdzielczą,
brak lampki bagażnika , brak zagłówków, progi malowane na czarno, brak
popielniczek z tyłu), standard (to, czego w podstawowej wersji "brak", obrotomierz, listwy boczne), luksusowa
(silnik 82KM, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa, ogrzewanie tylnej
szyby, halogenowe lampy przeciwmgłowe, przednie siedzenia z poloneza z
sukna, radio skald + antena radiowa, nadkola kół przednich, opony
uni-royal, ramiona i pióra wycieraczek - czarny chrom,znaczek "lux")
- koniec roku - usunięcie listw progowych, czarne (zamiast srebrnych) ramki kloszy lamp przednich na rynek krajowy. Metalizowane ramki w eksporcie do 1989 roku:
- czerwiec
- zmiana nazwy handlowej w Wielkiej Brytanii. Znaczek "Polski Fiat"
zastępuje "FSO Cars", nowa nazwa modelu to FSO 1300 i FSO 1500. Od 1983
roku obowiązuje okrągłe logo FSO takie jak w Polsce.
- ok. września - nowe zagłówki, popielniczka przednia z Poloneza
- pick-up wyd;u;ony
- zmodyfikowane wersje wyposażenia: popular II; standard; luksusowa
- pierwszy kwartał - z tylnej klapy zniknęło zagłębienie po zamku, nowe boczne wyloty powietrza na desce rozdzielczej (klapki). Poniżej wersja zubożona/popularna z tego okresu z nazwą z roku '83:
- 1 stycznia
- nowy znak fabryczny (logo FSO), nowa szata oznaczeń firmowych.Zmiana
nazwy na FSO 125p (FSO 1300/1500). Jednocześnie w eksporcie wewnętrznym
fiat przybrał nazwę FSO Berlina:
- kwiecień - przy okazji zmian uregulowano wersje wyposażenia:
FSO 125p 1.3C,1.5C - wewnętrzne korbki i klamki drzwi z poloneza, zagłówki, brak listw bocznych i chromków na ramkach drzwi, boczne kierunkowskazy, małe czarne kołpaki zamiast metalowych, przednie podłokietniki małe. Z lewej strony wersja przedprodukcyjna z czarnymi ramkami drzwi i nakładkami na piastę zamiast dekielków. Nakładki stosowano do sierpnia: FSO 125p 1.3L,1.5L - C + obrotomierz, ogrzewanie tylnej szyby, zapalniczka, lampa oświetlenia bagażnika oraz wnętrza, uchwyty dla pasażerów, czasowy regulator pracy wycieraczek, boczne nakładki przednich foteli, boczne listwy i chromki ramek drzwi, duże podłokietniki z przodu, jedna pozioma listwa metalowa na boczkach drzwi, popielniczki z tyłu. Z lewej strony wersja przedprodukcyjna, metalizowane lampy z przodu i lusterko kierowcy. W praktyce stosowane w eksporcie: - listopad - skrzynia biegów z poloneza, wymusiło to nową obudowę, poniżej w wersji L z lat 1983/1984:
- W 1983 roku w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski ufundowano Puchar FSO (od 1985 roku nazwa to klasa A-14). Dla jej potrzeb Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Fabryki Samochodów Osobowych zbudował w latach 1983-1985 15 sztuk samochodu FSO 1500A, które sprzedawano zawodnikom rekomendowanym przez PZMot. Auta te miały silnik rozwiercony do pojemności 1600, moc ok. 75kW(100KM),pięciobiegową skrzynię biegów, szerokie obręcze kół (najczęściej stalowe), szczątkową klatkę bezpieczeństwa, fotele kubełkowe Fusina, pasy Klippan. W silniku instalowano sportowe wałki rozrządu, udoskonalano głowice i kolektory, przerabiano seryjne gaźniki. Od 1984 roku montowano kłową skrzynię biegów Colotti i szperę tylnego mostu. Z zewnątrz rajdówki fabryczne miały sportowe malowanie nadwozia, różne dla kolejnych roczników, wlew paliwa przy tylnym słupku (zbiornik paliwa przeniesiony do bagażnika) oraz (najczęściej) zamontowane czarne zderzaki z laminatu i biały pas na przedniej szybie z logiem fabryki.
- silnik poloneza w wersjach 1.3ML, 1.5MC, 1.5ML i 1.5MS (wzmocniony - 82KM)
- pojawiają się materiałowe tapicerki siedzeń (do 1987 roku rzadkość):
- ok. marca
- chromki na ramkach drzwi i listwy boczne w standardzie; nowe boczki
drzwi: brak metalowych listw, z przodu małe podłokietniki we wszystkich
wersjach (długie tylko dla karetek pogotowia), z tyłu popielniczki z
poloneza we wszystkich wersjach, w każdej wersji uchwyty dla pasażerów i
regulator pracy wycieraczek, jedna lampa oswietlenia wnętrza w
podsufitce:
- ok. września - lampa przeciwmgielna, nowy wzór chlapaczy, nowa konsolka sterowania ogrzewaniem:
- później
w tym samym roku - zmiana we wzorze foteli, zdjęcie poniżej przedstawia
wersje przejściową, docelowe było wgłębienie w siedzisku, widoczne na
zdjęciach wnętrza z następnych lat:
- wycofanie wersji podstawowej (C) z oferty eksportu wewnętrznego
- styczeń
- w sprzedaży FSO 125p 1.3ME,1.5ME - premiera na MTP w 1985 - wersja
ekonomiczna z elektronicznym zapłonem - w praktyce zastąpiła ona wersję
ML. W niewielkich ilościach powstaje ciągle wersja MS. Silnik o
pojemności 1300 cm sześciennych z Poloneza stosowany był tylko w wersji
angielskiej:
- maj - nowa pokrywa filtra powietrza i nowy zbiornik płynu hamulcowego:
- FSO
125p 1.6D z silnikiem VW - kilkaset sztuk przeznaczonych do eksportu
wewnętrznego w cenie 4500 dolarów powstało w 1986 i 1987 roku:
- luty - czarne ramki szyby przedniej i tylnej, czarne listwy boczne, skóropodobna osłona dźwigni zmiany biegów zamiast gumowej:
- czerwiec - nowy przedni znak fabryczny autorstwa Tytusa Walczaka:
, nowy zestaw wskaźników (okrągłe zegary), w wersjach gorzej wyposażonych zamiast obrotomierza zaślepka z napisem FSO; czarne (wcześniej w połowie czerwone z lampką) przyciski na konsoli środkowej: - wycofanie ze sprzedaży w Polsce wersji z silnikiem 115C (1.5C, 1.5L)
- rzadko spotykana materiałowa tapicerka w kolorze brązowym:
- pojawia się trzeci wzór materiałowej tapicerki, przez Fabrykę nazwany "diagonalnym", w kolorach szarym i brązowym:
- 11 lutego - wstrzymanie produkcji samochodów w FSO do końca marca z powodu problemów ze sprzedażą
- 29 czerwca
- ostatni fiat zjeżdża z taśm fabryki(1 445 699). Ostatnia seria
samochodów miała materiałową podsufitkę stosowaną dotąd w wersjach
eksportowych.
Fiat 125p - dane techniczne
- Typ silnikaR4, benzynowy
- Pojemność silnika cm31 481
- Moc KM / przy obr./min82 / 5 200
- Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min.114,5 / 3 400
- Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
- Prędkość maksymalna km/h155
- Przyspieszenie (0-100 km/h) s17,7
- Zużycie paliwa:
- Dane producenta (miasto/trasa/średnie)10 / 7 / 8,5
- Dane z testu (miasto/trasa/średnie)12 / 7,5 / 9
- Pojemność bagażnika min./max. / l360 / b.d.
- Wymiary (dł./szer./wys.) mm4 226 / 1 630 / 1 440
- Cena wersji podstawowej w zł1 000 - 20 000
- Cena testowanego modelu w zł-
- Plusywartość kolekcjonerska, niskie koszty renowacji i utrzymania, wciąż niezła dostępność części zamiennych, skuteczne tarczowe hamulce
- Minusykorozja nadwozia, awaryjne silniki, problemy ze znalezieniem zadbanej sztuki
- Oto garść informacji przydatnych dla wszystkich właścicieli Fiata 125p, a przede wszystkim dla kupujących fiata. Rzeczą równie istotną co stan nadwozia i rdza lub jej brak, jest tabliczka znamionowa i numer nadwozia wybity w odpowiednim miejscu. Polska i PRL to nie bajka czy Wielka Brytania, gdzie sprzedający szczerze nie rozumieją pytania "czy licznik był kręcony". Widziałem już wiele ciekawych rzeczy: przespawane tabliczki znamionowe do młodszego nadwozia, tabliczki dorabiane nie wiadomo gdzie, podmieniane silniki, fiata kombi z 1978, który według VIN był sedanem z 90 roku. Dlatego pierwszą rzeczą przy kupnie powinno być podniesienie maski i sprawdzenie czy mamy może poważny argument przy targowaniu się w właścicielem. Zachęcam gorąco do przesyłania mi zdjęć tabliczek, wyczytam z nich wszystko, co uprzednio fabryka zakodowała. Chodzi tu o określenie daty produkcji, wersji, koloru lakieru, silnika a także stwierdzenie jakie modyfikacje i zmiany produkcyjne powinny być uwzględnione w danym egzemplarzu. Jak będzie trzeba, to i w Polskę pojadę :
- KOLORY
Miejsca, które trzeba odnaleźć to:
A - tabliczka znamionowa. Jeśli jest w tym miejscu coś innego niż na obrazkach obok, na przykład wydana przez władze lokalne "tabliczka zastępcza" lub puste miejsce - samochód miał w najlepszym razie prymitywny remont, w gorszym zmieniane nadwozie, w najgorszym poważną kolizję.
B - numer i typ nadwozia który musi być zgodny z tym wybitym na tabliczce znamionowej. Umieszczano go na osłonie wlotu powietrza od początku 1972 roku do końca produkcji.
C - numer silnika wybity na przedniej stronie kadłuba silnika przy głowicy. ten sam numer wybijano na tabliczce znamionowej do końca 1971 roku.
D - numer i typ nadwozia wybijano na wnęce prawego koła obok tabliczki znamionowej od początku produkcji do końca 1971 roku.
Pierwszy typ tabliczki stosowany od pierwszych fiatów z datą produkcji 1967 do końca 1970 roku. Zawsze pozostaje czytelna niezależnie od stanu samochodu. Występowanie kończy się na numerze nadwozia około 55000.
Drugi typ występował przez cały 1971 rok. Dodano w nim numer na części zamienne oznaczający odmianę samochodu i wprowadzone w nim zmiany produkcyjne. Czarny nadruk jest już dużo słabszy, przy dużym przebiegu wyraźnie blaknie. Montowano do numeru około 110000.
Kolejna wersja tabliczki pojawiła się na początku 1972 roku i była stosowana do połowy 1978 roku. Zniknął z niej numer silnika. Znika szybko też nadruk, zachowane w całości napisy oznaczają egzemplarz w dobrym stanie i z względnie niskim przebiegiem. Od tego typu tabliczka znamionowa mocowana była przy pomocy nitów. Zakończona na numerze w okolicach 730000.
Czwarta wersja, znikająca również bardzo szybko, stosowana była do początku 1980 roku i numeru około 890000. To w niej dopiero pojawia się kod lakieru.
We wrześniu 1978 roku pojawił się na krótko typ tabliczki stosowany od 1973 roku w montowanych na Żeraniu włoskich fiatach. Jeszcze w tym samym roku wrócono to wzoru z lata.
Wersja piąta zawierała napis FSO a przede wszystkim poszerzone pole numerowe przygotowane na numer VIN. Prefix "SUP" pojawił się jednak dopiero w połowie 1981 roku razem z wyzerowaniem numeracji i od tego czasu osobno narastały kolejne numery dla sedanów i kombi z pickupami. Ostatnia zmiana nastąpiła w 1989 roku, zmieniło się logo i napis FSO na te stosowane do dzisiaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz